Βασικά στάδια γνωστικής ανάπτυξης (κατά Piaget)

    1. ΤΟ ΠΡΟ-ΛΟΓΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ (από την γέννηση έως 7ο έτος)

    Το καθαρό προ-λογικό στάδιο διαρκεί απο το δεύτερο έως το έβδομο έτος και καλείται η περίοδος της αισθησιοκινητικής νοημοσύνης.

        • αισθησιοκινητική νοημοσύνη: η περιοδος αυτη διαιρείται σε 6 στάδια. Στα πρωτα στάδια κυριαρχούν οι ανακλαστικές κινήσεις (θηλασμός, κραυγές, κατάποση) κι απουσιάζει η γνήσια νοητικη συμπεριφορά. Σιγα-σιγα το νήπιο ενδιαφέρεται για αντικείμενα και γεγονότα εξω απο το σώμα του,αρχίζει την εξερεύνηση και τις στοιχειώδεις ανακαλύψεις μετά απο δοκιμές και σφάλματα. Μετά απο το δεύτερο έτος αντιμετωπίζει απλές ποβληματικές καταστάσεις και αρχίζει να εμφανίζει γνήσια νοητική συμπεριφορα.

        • Χαρακτηριστικά πνευματικά στάδια (2-7 ετών): ΕΓΩΚΕΝΤΡΙΣΜΟΣ(το παιδι νομιζει οτι ειναι το κέντρο του κόσμου. Όλοι οι άλλοι υπάρχουν να το υπηρετουν.Τα θέλει όλα δικά του. Ο εγωκεντρισμός του δεν τον αφήνει να δει τα πράγματα αντικειμενικά στον κόσμο.) Η ΑΝΑΛΟΓΗ ΣΚΕΨΗ (κατα το πρώτο μέρος της περιόδου αυτής, 2-4 χρόνων, η σκέψη του παιδιού δεν ειναι ούτε παραγωγική ουτε επαγωγική,αλλα αναλογική δηλ. το παιδί σκέπτεται αναλογικά.) Η ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ (αυτο σημαίνει οτι το παιδί του προ-λογικού σταδιου δεν εχει την δυνατότητα να επιστρέψει με τη σκέψη στο σημείο το οποίο ξεκίνησε,αν λόγου χαρη μια μπαλα πλαστελίνης μετατρέπει σε κουλουράκι υποστηριζει πως το κουλουρι δεν εχει την ιδια ποσοτητα που ειχε πρωτητερα η μπαλα. Δεν μπορει να σκεφτεί οτι το κουλουράκι μπορεί να μετατραπεί παλι σε μπάλα. Αυτό προέρχεται απο το γεγονός οτι το παιδί του σταδίου αυτού εχει την ταση να συγκεντρώνεται σε μια σχέση,σε μια διάσταση, πράγμα που τον εμποδίζει να δει περισσότερες σχέσεις και να αποφύγει διαστροφές της αντίληψης.) Η ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ (αυτό συμβαίνει οταν το παιδί αντιλαμβάνεται ολότητες αλλα και λεπτομέρειες,χωρίς σύνδεση και συνάφεια. Η αντίληψη των πραγμάτων ειναι ολική και μερική, γενική και ειδική.)

      2. ΤΟ ΣΤΑΔΙΟ ΤΩΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΛΟΓΙΚΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ (7-11 ΧΡΟΝΩΝ)

      Στη διάρκεια αυτού του σταδίου υποχωρούν περισσότερο απο το προηγούμενο σταδιο. Το παιδί συμπεριφέρεται τωρα με μεγαλύτερη ποικιλία προσπαθειών και κατα τέτοιο τρόπο ωστε παρατηρείται εξισορρόπηση αναμεσα στην “δυναμη” και το “μηχανισμο”. Το πνεύμα του παιδιού λειτουργεί πια με λογικές ενέργειες που δεν ειναι απλές ενέργειες χαρακτηρίζονται πια σαν εσωτερικευμένες (λύση προβληματικών καταστάσεων με τη σκέψη, χωρίς δοκιμές και σφάλματα).

        3. ΣΤΑΔΙΑ ΤΗΣ ΑΦΗΡΗΜΕΝΗΣ ΣΚΕΨΗΣ (11+)

        Στη διάρκεια αυτού του σταδίου ο νέος εργάζεται με καθαρά λογικές ενέργειες και προχωράει σε υποθέσεις, χωρίς να αναφέρεται σε συγκεκριμένα δεδομένα. Είναι πια σε θέση να σκέπτεται πιο πέρα από το παρόν. Έχει περάσει στην περιοχή της αφηρημένης σκέψης. Τα παιδιά του τρίτου σταδίου έχουν τη δυνατότητα σε μικρότερο βαθμό στην αρχή και σε μεγαλύτερο βαθμό αργότερα να γενικεύσουν, να αφαιρούν και να σκέπτονται με βασικές έννοιες και υποθέσεις χωρίς προσκόλληση σε συκγεκριμένα πράγματα.