Ένα από τα φυσικά στοιχεία του περιβάλλοντος, το οποίο φαίνεται να κεντρίζει σημαντικά το ενδιαφέρον των παιδιών είναι το νερό. Δεν είναι τυχαίο ότι τα παιδιά μπορούν να κάθονται με τις ώρες μέσα στη μπανιέρα ή στη θάλασσα βλέποντας το νερό να γλιστρά μέσα από τα χέρια τους, παρατηρώντας τη δύναμη του αλλά και «στήνοντας» παιχνίδια μέσα σ’ αυτό. Άλλωστε δεν είναι λίγες οι έρευνες που καταδεικνύουν τη θεραπευτική σημασία του νερού. 
Ειδικότερα, τα τελευταία χρόνια πολλοί ερευνητές τονίζουν τη σημασία του νερού και των δραστηριοτήτων μέσα στη θάλασσα, τόσο για τα παιδιά με αυτισμό όσο και για τα παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές γενικότερα (Chien - Yu Pan, 2010, Yilmaz et al., 2004). Πιο συγκεκριμένα, για τα παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές, τα παιχνίδια μέσα στο νερό επιδρούν θετικά στην:

  • Ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας στα πλαίσια της αλληλεπίδρασης με τους σημαντικούς άλλους ή με συνομήλικους κατά τη διάρκεια των παιχνιδιών μέσα στο νερό.

  • Βελτίωση της αυτοαντίληψης και της αυτοαποτελεσματικότητας, καθώς αυξάνεται η αίσθηση της ικανότητας πραγμάτωσης έργου, γεγονός που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές , τα οποία εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες στη συμμετοχή σε αθλήματα και άλλες κινητικές δραστηριότητες. 
       Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι πολλοί γονείς αναφέρουν ότι μετά από τη συμμετοχή των παιδιών τους σε πρόγραμμα θαλασσινών δραστηριοτήτων, τα ίδια παρουσιάστηκαν περισσότερο δεκτικά στη συμμετοχή σε κινητικές δραστηριότητες, στις οποίες πρωτύτερα εμφάνιζαν άρνηση.

  • Βελτίωση της κινητικής δραστηριότητας, καθώς το κολύμπι βοηθά τα παιδιά να αποκτήσουν καλύτερη επίγνωση των κινήσεων των επιμέρους μερών του σώματος μέσα στο νερό, ενώ παράλληλα ενισχύονται οι μύες, με αποτέλεσμα τον αποτελεσματικότερο κινητικό συντονισμό.

  • Ειδικότερα, το στοιχείο της άνωσης στο θαλασσινό νερό επιτρέπει με μεγαλύτερη ευκολία την παραγωγή της κινητικής δραστηριότητας, η οποία δυσχεραίνεται σημαντικά λόγω των περιορισμών που θέτει η βαρύτητα σε στερεό έδαφος.

  • Βελτίωση της ισορροπίας, της ευκινησίας και της μυϊκής δύναμης τόσο των άνω όσο και των κάτω άκρων.

  • Προάσπιση της καρδιαγγειακής υγείας

  • Μείωση των στερεοτυπικών κινήσεων που παρατηρούνται συχνά στα παιδιά με αυτισμό.

  • Ενίσχυση της κοινωνικής συμπεριφοράς και της κατανόησης των κοινωνικών κανόνων είτε μέσα από ένα μοντέλο – πρότυπο (θεραπευτής) είτε με την άμεση αλληλεπίδραση με συνομηλίκους κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων. 
Δραστηριότητες για τους γονείς & τους μικρούς μας φίλους

  1. Παιχνίδια με μπάλες
    Μπείτε στη θάλασσα μέχρι τα γόνατα και αρχίστε να πετάτε ο ένας τον άλλον την μπάλα. Μετά από αρκετές «ριξιές» προχωρήστε λίγο πιο μέσα. Τώρα η θάλασσα σας έρχεται μέχρι τη λεκάνη! Προχωρήστε λίγο ακόμα! Τώρα η θάλασσα σας έρχεται μέχρι τη μέση! Συνεχίζετε να πετάτε την μπάλα ο ένας στον άλλο και ταυτόχρονα συνεχίστε να μπαίνετε όλο και πιο μέσα στη θάλασσα μέχρι εκεί που «πατάτε»! Όσο ο βαθμός δυσκολίας μεγαλώνει, τόσο πιο διασκεδαστικό γίνεται το παιχνίδι.
    Πετάξτε ο ένας τον άλλον την μπάλα προσέχοντας να μην πέσει στη θάλασσα!
  2. Ψαράκι
    Μπείτε στη θάλασσα μέχρι τη μέση και κάντε κύκλο. Ο τρίτος της παρέας προσπαθεί να περάσει πάνω από τα ενωμένα χέρια των άλλων δύο. Η δυσκολία στο παιχνίδι αυτό είναι να καταφέρουν όλοι να κρατήσουν τα χέρια τους ενωμένα! Δοκιμάστε ξανά και ξανά και προσπαθήστε να κάνετε τον αντίπαλο να χάσει!
  3. Παιχνίδι ρόλων
    Μπορείτε να υποδυθείτε ρόλους-επαγγέλματα, τα οποία σχετίζονται με τη θάλασσα. Π.χ τι κάνει ο ναυαγοσώστης ; , τι κάνει ο ψαράς ; 



ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
• Chien Yu – Pan (2010). Effects of water exercise swimming program on aquatic skills and social behaviors in children with autism spectrum disorders. Autism. vol. 14 no. 1 9-28.
• Yilmaz L., Yanarda M., Birkan B. & Bumin G. (2004). Effects of swimming training on physical fitness and water orientation in autism. Pediatr. Int. 46(5):624-6.